Uppdatering 21/12-2006.
Den 21 november-06 hade vi ett "arbetsmöte" som Lars-Åke kallade till.
Vi talade mest om hur vi skulle nå dem som inte har dator samt hemsidans framtid.
Någon diskussion ang förening förekom inte.
Den 27 november fick vi ett mail från L-Å med en uppmaning om att bilda en släktförening.
Detta mail var ett grupputskick till alla släktingar. Vi övriga i arbetsgruppen
hade inte blivit informerade av honom. Vi hade redan tidigare frågat släktingar
hur de ställde sig till att bilda en förening. Då framkom
att många (inte några) ställde sig negativa till detta och vi insåg att vi inte skulle gå vidare. Det kunde
få som resultat att släkten skulle splittras, inte enas.
L-Å har, precis som vi andra, varit med om detta resonemang. Därför var vi
minst sagt förvånade över att han nu agerade helt ensam, mot vår vilja och utan
vår vetskap.
Detta uttryckte vi (B & P) i vårt mail till släktingarna i grupputskick. L-Å:s uppgifter ang priser på hemsidan måste ha skrämt slag på många. Uppgifterna var felaktiga (se nedan).
Vid grillfesten i augusti 2005 upplyste vi om att hyreskontraktet för hemsidan skulle gå ut den 1 april 2007 och att medel saknades för att förnya kontraktet. Vi erbjöd samtidigt att ta över Wedebrands hemsida på vår egen. Detta skulle medföra 0:- i hemsideskostnader för Wedebrandssläktens del. Vid varje träff har vi påpekat detta.
På Spårön i augusti bad vi L-Å och Eirik att ansvara för att få in medel. Med hänsyn till 3 mån. uppsägningstid, satte vi 20 dec som sista dag. Nu, i december var det alltså dags.
Den 13 dec skickade Pieter följande mail till L-Å:
"Hej Lars-Åke!
Eftersom jag redan idag vill påbörja uppdatering av hemsidan, vill jag få
information om du och Eirik har fått in de 2800 som erfordras för nästa 2-års
hyreskontrakt. Du kan komplettera det den 20/12, men jag måste veta hur jag
skall skriva i informationen. Uppdateringen tar tid och därför behöver jag
förhandsinformation. M.v.h. Pieter"
Svaret kom omgående:
"Helt korrekt.
Nu lägger vi det gamla bakom oss och går vidare."
I tisdags (19/12) gick Bibbi till ABF och samtalade med L-Å. Tidigt på morgonen den 20/12 uppdaterade vi Wedebrands hemsida med bl.a. information om hemsidans framtid. Senare samma dag upptäckte vi att Lars-Åke redan kvällen innan skickat oss en del av den korrespondens han haft de senaste veckorna med ett antal Wedebrandssläktingar angående hemsida och förening. På så sätt fck vi ta del av olika tankar och uttalanden från våra släktingar.
Ur korrespondensen saxar vi några kommentarer:
1. "Om jag har förstått saken rätt så kan vi genom att besöka Pieter & Lisbeths hemsida ta del av information om släkten Wedebrand och det är ju bra"
2. "Att mixa en hemsida är definitivt inte bra"
3. "domänen i sig ska inte kosta mer än ca 60:- per år och webbhotellsplatsen behöver inte heller vara så dyr. Vet du hur mycket utrymme hemsidan kräver för närvarande? Funderar nämligen på om det kan finnas plats för den i det konto jag själv redan hyr på webbhotell"
4. "Hej. Det blev en hel del info från olika håll nu. Det verkar som du trampat på en öm tå, eller hur? Personligen tycker jag det vore bra med en "egen sida". Jag besöker ju inte den nuvarande allt för ofta men jag kommer nog aldrig att gå in på deras "
5. "Jag vill inte att hemsidan läggs ned. Kan du ge mig ett PG-nr så jag kan lämna ett bidrag?"
6. "Varför är hemsidan så dyr? Hos vem har vi hemsidan? Vi blir på neutral mark och alla får plats. Kul om släkten verkligen börjar svänga lite."
7. "Jag pratade med x, hon kunde mycket väl hjälpa till en del med en sida och skulle kontrollera vad det kostar att ha den mm. Hon skulle sen prata med sin son om att eventuellt göra en lite snofsigare hemsida..."
Det räcker med dessa exempel. (Med avsikt lämnar vi inte ut några namn.)
Några svar till ovanstående:
Svar på 3 och 6: De felaktiga uppgifter ang. kostnader för hemsidan, som Lars-Åke gått ut med,
vill vi än en gång dementera. Det verkar som om vår förra information inte gått fram. Här följer fakta
från Pieter och Bibbi direkt: Hyra för webbhotellet, lokalhyra för Kaffekvarnen + omkostnader
för att skydda hemsidan blir tillsammmans ca 2800:- för 2 år.
Vid starten av hemsidan beslöt en enhällig arbetsgrupp (på den tiden ca 10 pers.)
att välja Ohlssons webbhotell till en kostnad av 700:-/år. Hyreskontraktet löper per 2 år.
Till detta finns alltid omkostnader runt en hemsida, t.ex. FTP-program, skydd mot intrång, mm.
OBS! Vid varje arbetsmöte har varje deltagare fått en kopia över senaste transaktioner, där Pieter noggrant redogjort för varje utgift. Insamlade medel (t.ex.på Spårön) har alltid räknats av några andra i arbetsgruppen än av oss båda och summan har verifierats.
Svar på 4: Vi förundrar oss över varför man vill starta en förening i syfte att bevara hemsidan, när man "inte allt för ofta" går in och läser den.
Svar på 5: Vi har forskat i släkten, gjort hemsidan och dessutom varit med om att genom
lotterier, tipspromenader och annat försökt att samla in pengar till alla utgifter.
Nu tyckte vi det var dags att någon annan kunde samla in pengar och därför skulle Lars-Åke och Eirik
åta sig detta.
Svar på 3 och 7: Detta löser frågan om hemsidan. Det är helt klart att en 26-åring
ser med andra ögon på en hemsida än vad en 70-åring gör och det är positivt att
en ny generation tar över. Det kommer säkert att bli en ny hemsida med nya friska idéer.
Positivt är också att vi nu kan frigöra tid för släktforskning igen.
Arbetsgruppen planerar, att vid detta tillfälle framföra "Ett
husförhör på Spåröhuvud 1876".
Information om släkten kan Du få av
Tommy Jonsson eller
Pieter van den Berg
Ättlingar eller ingifta/sambor är välkomna att skriva i gästboken
Till arkivet,
till fotogallerian
eller till gästboken
Länk till släktingars hemsidor.