bok

Vårt liv i Sverige.

Sverige                                              Västra Götaland.                                      Vänern.

Sverige är ett stort land. Om man kunde vända det och samtidigt hålla fast det i söder, skulle toppen av Sverige hamna i Afrika. Här bor drygt 9 mljoner människor, varav samerna har egen kultur och språk.

Sedan 1960 bor vi i Lidköping i länet Västra Götaland vid sjön Vänern. Enligt expertis var här i länet vaggan av svenska folket, vilket också klart framgår av alla prehistoriska fynd. De första svenska kungarna levde även här.

Gamla rådhuset i Lidköping                                                   Slottet Läckö

Lidköping ligger vid Vänern (det tredje största sjön i Europa) och staden delas i 2 delar genom floden Lidan. I hela kommunen finns ca 38000 boende (2007) och Lidköping fick redan 1446 sina första stadsprivilegier. På det stora torget i centrum finns det gamla rådhuset, som tidigare tjänstgjorde som jakthus åt greven Magnus Gabriel de le Gardie (1622-1686). Magnus Gabriel de la Gardie var populär hos drottning Kristina och han bodde på slottet Läckö vid Vänern, ca 25 km från Lidköping. Några km ifrån Läckö ligger samhället Spiken som har fiskerinäring och restauranger och öster om Lidköping ligger Kinnekulle, en höjd på ca 300 m hoogte och där bl.a. Olof Skötkonung, en svensk kung och Pieters anfader, gick över till kristendomen och blev döpt intill kyrkan i Husaby år 1008.

Eftersom Olof Skötkonung är en av Pieters förfäder via släkten van den Berg, kan man läsa mera om det i
Skandinaviska förfäder till släkten van den Berg.

På det hela tagit finns det många sevärdheter i och utanför Lidköping och vi visar våra gäster många av dem.

De första av Pieters kusiner som besökte oss, var Nel och Gosse Hoekstra.

Nel, Gosse och Henk hos oss i Vinninga.                                      Nel på Kinnekulle.

Vi firade tillsammans Midsommarfesten 1999 hos oss då vi fortfarande bodde i Vinninga. (Vinninga är ett litet samhälle som tillhör Lidköping.) De två största festerna årligen här i Sverige är midsommar och jul Vid midsommarn äter man färska potatis och olika sorters sill med gräddfil. För en holländare verker det väldigt konstigt, men det smakar super gott. å eftermiddagen besökte vi slottet Läckö, där årligen många samlas för att firamidsommar Efter festligheterna åkte vi till Otterstad, så att Nel kunde njuta av hjärtans lust av lupinerna. Medan hon filmade dessa vackra blommor, kom en man till oss. Då upptäckte vi att han och hans fru var våra tyska vänner från Dortmund! Vi hade träffat dem på campingen i Oliva. Ja, världen är ibland inte så stor! De var på semester i Sverige, vilket vi inte hade en aning om. De hade just där stannat till med sin husbil för att en fikapaus. Senare, då Nel, Gosse och Henk hade återvänd till Friesland, kom våra tyska vänner till oss och stannade en vecka och självklart visade vi dem också vår vackra omgivning.

Under tiden hade vi köpt en bit mark i Stenhammar, strax utanför Lidköping, 400 m från sandstrand vid sjön och där byggde vi år 2000 en ny villa.

Villan är klar..                                                               .. så även trädgården.

Fr.o.m 1960 hadde vi då och då kontakt med Nel och Gosse, men tyvärr inte med övriga kusiner. När första kusinréunion anordnades i april 2001, kunde vi tyvärr inte deltaga och inte heller år 2003. Men vi fick ändå kontakt med övriga kusiner, tack vare adresslistan vi hade fått. När vi hade möjlighet att åka till Nederländerna, besökte vi Nel och Sjoukje Det blev i 2003 och året därpå fick vi besök i Sverige av Nel och Henk som kom tillsammans med Henks syster Alie med man Mans.

Fika på Kinnekulle.                                       Här döptes Olof Skötkonung.

Lunch i naturen.                                                     Vikingskeppet "Sigrid Storråda".

Vi tog även en trip med vår båt på Vänern. Sjön har en yta som är 5x större än Ijsselmeer i Holland och innehåller 22x mer vatten eftersom djupet är i snitt 27 m. I hela sjön finns 21685 större och mindre öar, flest i närheten av Lidköping.

På kvällen spelade vi "Kubb", ett gammalt vikingaspel, i vår trädgård med våra gäster och då kom även vår dotter Angelica med make och barn på besök.

På sjön mellan öarna.                                       Karlarna på gång med "Kubb"..

....men Nel slog dem..                                       ..och senare en trevlig grillning!

När det är midsommar lämnar alla svenskar städerna och troligen finns det t.ex. i Stockholm enbart utändska turister. Varje svensk vill då vara ute i naturen. Året 2005 var midsommarfesten på fredag 24 juni och Nel och Henk hjälpte oss fira dagen på rätt sätt!

Först förmiddagsfika på vår balkong...                                                     ..och sedan vår traditionella lunch!

Efter det dans vid Läckö..                                                     ..och hämtade en nyfödd kalv.

Det hände just då att det föddes en kalv hos vår måg Roland. Kon vill kanske också fira midsommar och hennes kalv föddes mittibland enbärsbuskar. Vårt barnbarn Emmeli hittade henne och vi hjälptes åt att få hem henne.

Efter att kalven och hennes mor säker hade kommit i ladugården, hjälpte vi alla till i ladugården och därefter var det dags för grillning hos vår dotter Angelica och hennes familj.

Mata korna...                                       ,, och sedan grillning hos Angelica och Roland.

En dag på sjön var givetvis på programmet och denna gång åkte vi i västlig riktning i vår kommun, där vi bl.a. besökte fiskarhuset, där Lisbeths mamma var född. Vi besökte även vår son Tommy och hans familj i Götene. De bor nedanför höjden Kinnekulle och vi blev trakterade på té tillsammans med Nel och Henk.

Lisbeths mammas födelseplats.                         Mysigt hos Tommy och Jessica.

I augusti 2006 fick vi besök av min kusin Nell, med man Georg och dotter Hildegard. Självklart visade vi dem också allt som fanns att se och uppleva. Vi har årligen en réunion för släkten Wedebrand, Bibbis mors släkt. Denna gång föll det på samma tid som Nell och Georg besökte oss, så de var också med på denna réunion. Det blev en perfekt dag intill fiskarstugan där Bibbis morfar föddes och växte upp.

Georg, Lisbeth, Nell och Hildegard intill Läckö                                      Vi besökte även Lasses grotta, där han bodd i början av förra sekel tillsammans med sin fru Lisa.

Réunion av släkten Wedebrand, en trevlig dag intill Lisbeths morfars födelseplats.

Under réunionen trakterade Frederick på musik, men det blåste en hel del, så Georg hjälpte honom med noterna. Efter réunionen och ha besökt allt sevärdigt tog vi en kaffestund i vår trädgård innan Nell, Georg och Hildegard återvände till Tyskland.

Georg hjälper Frederick.                                                       En skön stund innan avresan.

Varje sommar besökte vi en mostar och morbror till Lisbeth, som vinterhalvåret bodde i Stockholm men sommarhalvåret i deras herbre vid Storsjön i närheten av Östersund. Herbret ligger ca 650 km norr om Lidköping, därför åkte vi sträckan oftast på 2 dagar med vår husbil. Vi tog alltid med mat och dryck med oss för oss fyra, så att de inte skulle få för mycket besvär.

Efter Nell, Georg och Hildegard hade åkt hem till sig, städade vi upp i vår trädgård, packade sedan husbilen och påbörjade vår resa till herbret vid Storsjön. Vi väljer alltid "inlandsvägen", vägen mitt i Sverige norrut. Den är vacker och naturen är helt fantastisk.

Floden vid Noppikoski.                                          Här transporterade man tidigare avsågade trädstammar.

Lisbeth's moster och morbror vid deras sommarställe.                            Utsikt från herbret mot Storsjön.

Exakt en månad efter réunionen i Rottevalle (14 april 2007), fick vi besök av Freerkje, Siebe, dotter och make. Vi hade flitigt brevväxlat via internet med Freekjesdotter och det var roligt att träffas. Vi hade en trevlig vecka tillsammans och de fick se mycket av omgivningen.

Lisbeth är guid i sta'n...                                                        ... och Pieter i Råda.

Därefter ett besök till Läckö...                                          ... och kaffe intill slottet.

I kyrkan i Råda...                                                      ... och i naturen vid Munkängen.

Vi besökte Angelica och Roland...                                         ... och fiskarplatsen Spiken.

Vårt barnbarn Adam på stranden...                                         ... och Pieter på surfbrädan.

I slutet av augusti har man överallt i Sverige "kräftskivor". Man äter då kräftor och räkor samt sjunger då "nubbevisor", sångar där man skålar till. Man samlar familjer, släkten och vänner till en fest antingen hemma eller på en sommarstuga. Vi gör det oftast hemma, mysigt med våra barn och barnbarn.

Det smakar!

Med dessa bilder vill vi visa lite hur vårt liv är/har varit i Sverige. För svenska släktingar är det nog välbekant, men inte för övriga släktingar.

Tillbaka till starten av släkten Dalstra. brevlåda posta